Storytelling:
Jak opowieści kształtują wizerunek marki

Czym jest Storytelling

Storytelling jest jedną z wielu technik marketingowych, która ma za zadanie budować trwałą więź z odbiorcami poprzez przedstawienie angażującej historii. Wybranie formy opowiadania jest niezwykle istotne i powinno mieć ścisłe powiązanie z charakterem działalności firmy. Finalnie w opowiadaniu chodzi przecież o to, aby zapadała ona w pamięci i działała na emocje oraz wyobraźnie.

Świadoma kreacja storytellingu

Już w XX wieku firmy zaczęły dostrzegać, że opowiadanie historii może skutecznie zaangażować ich odbiorców i budować lojalność wobec marki. Działo się to oczywiście za pośrednictwem gazet oraz akcji promocyjnych firm, gdzie przedstawiciele opowiadali historię do ludu bądź pojedynczych jednostek, chcąc przekonać potencjalnego konsumenta do swoich usług. Idąc tym tokiem, bardzo dużym przełomem w storytellingu była rewolucja technologiczna i rozwój mediów masowych. Umożliwiły one firmom dotarcie do szerokiej publiczności za pomocą atrakcyjnych narracji.

Coca-Cola jako jeden z pionierów storytellingu


W przypadku Coca-Coli, śmiało możemy znów się cofnąć do XX wieku. Już od początku swojej działalności firma stawiała na opowieści, które budowały emocjonalne więzi z konsumentami. W latach 30 firma wprowadziła wizerunek świętego mikołaja do swojej kampanii świątecznej, co stało się ikonicznym symbolem świąt na całym świecie. Ciekawostką jest to, że do dnia dzisiejszego firma jest kojarzona ze świątecznym nastrojem. Co zimę flota tirów Coca-Coli wyrusza w trasę świąteczna, ciesząc oko szczęściarzy, którzy mieli okazję ją zobaczyć.
Poniżej przykłady reklam Coca-Coli:

Dlaczego storytelling działa?

Storytelling jest skuteczny, ponieważ oddziałuje na emocje odbiorców. Badania pokazują, że podczas słuchania historii w mózgu wydzielają się dopamina, kortyzol i oksytocyna, które utrzymują zaangażowanie, tworzą wspomnienia i pogłębiają relacje. Konsumenci preferują reklamy, które wyglądają jak historie, co potwierdzają dane z Fast Company (https://www.fastcompany.com/90967794/why-storytelling-may-be-the-secret-to-success-at-work)

Istnieje wiele firm poza Coca-Colą, które odniosły swój sukces na storytellingu. Poniżej przedstawiamy kilka z nich:

Nike – Firma wykorzystująca historię sportowców, które podkreślają motywację, determinację oraz sukcesy, zgodnie z mottem „Just Do It”. Ich motto można zobaczyć na wielu kolekcjach odzieży.

Airbnb – amerykańska firma prowadząca internetowy rynek krótkoterminowych i długoterminowych pobytów i doświadczeń., która w swoich działaniach storytelling’owych opowiada o historiach gospodarzy i gości, budując poczucie wspólnoty i autentycznych doświadczeń podróżniczych.

Old Spice – Ewenement wśród branży higienicznej, który zabłysnął dzięki sloganowi „The Man Your Man Could Smell Like”. Ich reklamy stały się bardzo szybko viralami dzięki humorystycznemu I charyzmatycznemu wystąpieniu Isaiaha Mustafy (który jest twarzą marki). Kampanie te pokazały, że humor i kreatywność w narracji mogą przynieść znaczący sukces marketingowy.

Złote zasady skutecznego storytellingu


Tak jak każde narzędzie marketingowe – konieczne jest spełnienie różnych czynników, aby z powodzeniem wykorzystywać je w działalności. Poniżej przedstawiamy na co warto… a nawet trzeba zwrócić uwagę podczas tworzenia storytellingu:

  1. Cel – Jest on niezbędny, bo to on określa kierunek prowadzenia działań storytellingowych. Każda opowieść powinna mieć jasno określony cel lub przesłanie.
  2. Wyrażanie emocji – Jest to niezbędne, aby historia zapadła w pamięci odbiorców.
  3. Bohater – Ktoś, bez kogo cała historia nie miałaby sensu. Na przykładzie wcześniej wspomnianej firmy Old Spice, bohater jest „must have”!
  4. Autentyczność – Co jak nie autentyczność przyciąga bardziej drugiego człowieka? Historia powinna być prawdziwa i zgodna z wartościami marki, aby budować zaufanie klientów.
  5. Prostota – Przekaz powinien być jak najbardziej zrozumiały dla Twojego grona odbiorców. Nie każ im się zastanawiać nad Twoim przesłaniem.
  6. Struktura – Pamiętasz ze szkoły podstawowej jak powinno wyglądać opowiadanie? Dobra historia powinna zawierać początek, rozwinięcie i zakończenie.

Podsumowanie

Storytelling jest bez wątpienia potężnym narzędziem marketingowym, które koniecznie powinno być stosowane w każdej organizacji. Efekt oddziaływania na emocje oraz wyobraźnię sprawia, że odbiorcy mogą utożsamiać się z daną marką. Na przykładzie firmy Nike – prosty slogan zrzeszył dziesiątki milionów ludzi do działania w aspekcie sportowym. Jeśli dziś nie stosujesz tego narzędzia w swojej organizacji to mamy nadzieję, że przyczynimy się do Twojego pierwszego, dużego kroku w tym zakresie.is is your first post. Edit or delete it, then start writing!

Najnowsze wpisy

Kategorie